تبلیغات
مهلت توبه! - قرآن و وحدت
 
مهلت توبه!
دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا خواهدشد. شهید بهشتی
درباره وبلاگ


تا نفس دارم کنم از تو اطاعت رهبرم

بوده بر رخسار تو نور ولایت رهبرم

تاظهور حضرت مهدی دعایم این بُوَد

از گزند دشمنان باشی سلامت رهبرم

کورباد آنکه ندارد این ولایت را قبول

مرگ بر آنکه کند بر تو اهانت رهبرم

خطبه هایت خوارو رسوا میکند بیگانه را

مرحبابر اقتدارو آن شجاعت رهبرم

تو همان سردار عشقی ما همه سرباز تو

از تو میگیریم،چون اذن شهادت رهبرم(بهلول حبیبی زنجانی)

مدیر وبلاگ : . sa
نویسندگان
نظرسنجی
علت دین گریزی جوانان چیست؟









یکشنبه 13 شهریور 1390 :: نویسنده : . sa

الف) در سوره آل عمران، آیه 103 می‌فرماید: «واعتصمو بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» یعنی همه با هم ریسمان الهی را محکم بگیرید و پراکنده نشوید. این آیه با کمال صراحت به موضوع «با هم» بودن و با هم دستورهای الهی را اجرا کردن و پراکنده اجرا نکردن توجه کرده است. اندک توجهی به مفهوم آیه می‌رساند که عنایت این کتاب آسمانی به این است که مسلمانان متفرق و پراکنده نباشند.

 

قرآن و وحدت

الف) در سوره آل عمران، آیه 103 می‌فرماید: «واعتصمو بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» یعنی همه با هم ریسمان الهی را محکم بگیرید و پراکنده نشوید. این آیه با کمال صراحت به موضوع «با هم» بودن و با هم دستورهای الهی را اجرا کردن و پراکنده اجرا نکردن توجه کرده است. اندک توجهی به مفهوم آیه می‌رساند که عنایت این کتاب آسمانی به این است که مسلمانان متفرق و پراکنده نباشند.

ب) سوره آل عمران، آیه 105 که دنباله آیه این است (با یک آیه فاصله) می‌فرماید: «و لا تکونوا کالّذین تفرقّوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البیّنات و اولئک لهم عذاب عظیم» یعنی شما مانند دیگران (پیروان سایر ادیان) مباشید که پس از آن که آیات روشن الهی برایشان آمد فرقه فرقه شدند و اختلاف پیدا کردند، برای چنین کسانی عذاب عظیم است. مفهوم این آیه نیز واضح است. این آیه مخصوصاً به تفرقات مذهبی یعنی فرقه فرقه شدن‌ها و مذاهب به وجود آمدن‌ها اشاره می‌کند، زیرا این نوع اختلافات از هر نوع دیگر خطرناک‌تر است. جالب توجه این است که آیه 104 که در میان این دو آیه قرار گرفته است، این است: «ولتکن منکم امۀ یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون» یعنی باید جماعتی از شما (یا باید شما جماعتی باشید که) دعوت به خیر و صلاح و نیکی بکنند، امر به معروف و نهی از منکر نمایند، همانا آنها هستند که رستگارانند.

ببینید، آیه‌ای که در میان این دو آیه قرار گرفته است آیه دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر است. این برای آن است که قرآن کریم می‌خواهد بفهماند که همواره باید از طریق دعوت به خیر و صلاح و امر به معروف و نهی از منکر این وحدت محفوظ بماند؛ اگر این استوانه اسلامی یعنی اصل دعوت و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر بخوابد، وحدت اسلامی و اتحاد مسلمانان نیز از میان می‌رود.

ما مسلمانان دعوت و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر داریم ولی چون هدف‌های اسلامی را نمی‌شناسیم، مخصوصاً از هدف‌های بزرگ و اساسی و اصولی اسلام بی‌خبریم، از اسلام فقط با یک سلسله دستورهای ظاهری که مربوط به قشر اسلام است نه لبّ و مغز آن آشنایی داریم، هر وقت به فکر دعوت و ارشاد می‌‌افتیم از حدود مسایل ساده اخلاقی و عبادی تجاوز نمی‌کنیم و حال آن که یکی از هدف‌های بزرگ اسلام بلکه بزرگترین هدف اسلام در امور عملی وحدت و اتفاق مسلمانان است. اولین وظیفه داعیان و ارشادکنندگان و آمران به معروف و ناهیان از منکر این است که در طریق وحدت مسلمانان بکوشند، در طریق همان چیزی بکوشند که مورد نزول این آیه کریمه است.

ج) اقیموا الدّین و لا تتفرقوا فیه کبر علی المشرکین ما تدعوهم الیه (سوه شوری، آیه 13) یعنی دین را به پا دارید و در آن پراکنده نشوید، آن چه تو به آن دعوت می‌کنی بر مشرکین گران و دشوار است.

این آیه کریمه می‌خواهد بفهماند چون مخالفان اسلام با هدف‌های اسلامی مخالفند آرزومند تفرق و پراکندگی آنها می‌باشند و از وحدت مسلمانان می‌ترسند، آنها هستند که آتش‌های تفرقه و اختلاف را دامن می‌زنند و موانع برای وحدت مسلمین ایجاد می‌کنند.

د) و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم (سوره انفال، آیه 46) یعنی با یکدیگر نزاع نکنید که سست خواهید شد و بوی شما از میان خواهد رفت. این آیه اتحاد مسلمانان را موجب قوت و قدرت و شوکت و بوی و خاصیت داشتن آنها معرفی می‌کند، می‌فرماید اگر در میان شما اختلاف افتد قوت و شوکت و بوی و خاصیت شما از میان می‌رود.

نزاع‌ها بر دو قسم است: بعضی نزاع‌ها مربوط به تضاد منافع آنی افراد است، اما بعضی نزاع‌ها ریشه عقیده‌ای دارند. اینهاست که فوق‌العاده خطرناک است، اینهاست که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و بحث‌ها و جدل‌ها و کتاب‌ها و نوشته‌ها به وجود می‌آورد و قرنها ادامه پیدا می‌کند و هر چه زمان می‌گذرد بر موجبات آن افزوده می‌شود و شکاف عمیق‌تر می‌گردد.

هـ) یا ایّها الذین آمنوا اصبرو و صابروا و رابطوا واتّقواالله لعلکم تفلحون: آل عمران، آیه 200 (این آیه آخرین آیه از سوره آل عمران است) یعنی ای اهل ایمان! صابر و خویشتن دار باشید، یکدیگر را در خویشتن‌داری یاری نمایید و با یکدیگر پیوند داشته باشید، تقوای الهی داشته باشید، باشد که رستگار شوید

 وحدت در احادیث

1ـ حدیثی شیعه و سنی از رسول اکرم(ص) روایت کرده‌اند به این مضمون: ثلاث لا یغلّ علیهنّ قلب امری مسلم: اخلاص العمل لله و النّصیحۀ لائمۀ المسلمین و اللزوم لجماعتهم یعنی سه چیز است که هرگز دل مرد مسلمان در مورد آنها نمی‌لغزد و خیانت نمی‌کند: عملی را خالصاً لوجه الله بجا آوردن، خیرخواهی برای پیشوایان مسلمانان، همراهی و ملازمت جماعت مسلمین.

از قضا این جمله‌ها جزء کلماتی است که رسول اکرم در حجۀالوداع برای مردم القاء کرد. رسول اکرم در حجۀالوداع درمواقف چندی برای مردم سخن گفته است: در مسجدالحرام، در عرفات، در مسحد خیف (منا)، در غدیر خم. جمله‌های بالا را در مسجد خفیف که در منا واقع است ادا فرموده است.

2ـ در کافی می‌نویسد معاویه بن وهب گفت از امام صادف(ع) پرسیدم: ما (یعنی شیعیان) چگونه باید با دیگران (اهل تسنن) معاشرت کنیم، تکلیف ما با آنها چیست؟ امام فرمود: ببینید ائمه شما چگونه رفتار می‌کنند، مانند امامان خود رفتار کنید. به خدا قسم امامان شما بیماران آنها را عیادت می‌کنند، جنازه‌های آنها را تشییع می‌کنند، برای آنها شهادت می‌دهند.

 

علی(ع) فدایی وحدت

الان کار تبلیغات استعماری به آن جا رسیده که اگر کسی سخن ازوحدت اسلامی بگوید عده‌ای از نظر مذهبی او را تکفیر می‌کنند که تو می‌گویی وحدت اسلامی! وحدت اسلامی بر خلاف مذهب تشیع است! علی فدای وحدت اسلامی شد. چه کسی به اندازه علی برای وحدت اسلامی احترام قائل بود. این دیگران بودند که می‌بریدند و این علی بود که وصل می‌کرد. یک آقایی روی منبر می‌گفت: الحمدلله یادم هست که از اول عمرم با وحدت اسلامی مخالف بودم (خدا مثل تو را زیاد نکند در این جامعه!) قران می‌فرماید: واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقّوا و اذکرو نعمۀ الله علیکم اذ کنتم اعدا فالف بین قلوبکم، آیه دیگر: ولا تکونوا کالذین تفرقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البینات، آیه دیگر: و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم. مسلمین! با یکدیگر تنازع و اختلاف نداشته باشید که فشل و سست می‌شوید نیروی شما گرفته می‌شود بعد بو و خاصیت از شما گرفته می‌شود یک جمعیتی که وحدت نداشته باشد و اختلاف داشته باشد سست است دیگر آن بو و رایحه خوشی که از یک جامعه واقعی اسلامی بلند می‌شود از آن جامعه بلند نمی‌شود. علی(ع) در آن لحظات آخر عمرشان وصیتی کرده‌اند که مجموعاً بیست ماده است، یکی از آنها درباره وحدت و اتفاق است. حال این که در این زمینه هم دشمنان چه کرده‌اند از ده دوازده قرن پیش تا قرن خودمان چه شده است، خود مسلمین چقدر مسئول این کارند (که واقعاً هم مسئول‌اند) و عوامل خارجی بالاخص یهودی‌ها چقدر نقش مؤثر داشته‌اند این هم داستان مفصلی است.

 تفرقه بینداز و حکومت کن

در جنگ‌های صلیبی دویست سال مسلمین با مسیحی‌ها جنگیدند و آخر مسیحی‌ها شکست خوردند و بعد شروع کردند به نیرنگ زدن از داخل تفرقه ایجاد کردن که محققین امروز به این مطلب پی برده‌اند که بسیاری از حوادثی که در دنیای اسلام بعد از جنگ‌های صلیبی رخ داده به تحریک همان صلیبی‌ها بوده که وقتی از مواجهه رو در رو مأیوس شدند با اختلاف ایجاد کردن‌ها و با شعارهای (محرک نژادی در پی اهداف خود بودند) از همه روشن‌تر جریانی است که در حدود پنجاه سال پیش رخ داد قصه دولت عثمانی و جنگی که عثمانی‌ها با اروپایی‌ها داشتند. دولت عثمانی خودش یک نیرویی بود. درست است که این دولت از درون خودش فاسد بود ولی بالاخره یک مرکزی بود دشمن چه کرد بر اساس فرق تسد (تفرقه بینداز و حکومت کن) بعضی از عرب‌ها را تحریک کردند که شما ملت عرب هستید سیادت مال شماست چرا باید ترک‌ها بر شما سیادت کنند چرا باید منطقه‌های عربی زیر حکم و نفوذ ترک‌ها باشد بیایید امپراطوری عربی بسازید. به طمع امپراطوری عربی اینها را تحریک کردند. در حالی که عثمانی‌ها به هر حال داشتند با دشمن اسلام و مسلمین می‌جنگیدند و احتیاج به تقویت داشتند. در چنین شرایطی از پشت خنجر زدند یعنی دنیای اسلام را دچار یک فاجعه کردند. همین که عثمانی‌ها از بین رفتند و شکست خوردند و دنیای اروپا موفق و پیروز شد در جواب درخواست امپراطوری عربی گفتند امپراطوری عربی یعنی چه! آمدند (سرزمین‌های عربی را) قسمت قسمت و تکه تکه کردند هر قسمتش را به یک نفر دادند همه را هم به جنگ همدیگر وادار کردند. بعد همین قضیه سبب شد که ترک‌ها عثمانی کینه‌ای نسبت به عرب پیدا کردند و از عرب تجاوز کرد و به اسلام رسید. این موضوع سبب شد که نه تنها از عرب رو برگردانند از اسلام روبرگرداندند گفتند اساساً ما اسلام نمی‌خواهیم کشور ما یک کشور لائیک و بی دین است اصلاً کشوری است که دین را به رسمیت نمی‌شناسد حتی خط‌شان را هم تغییر دادند. آنها هم با این اشتباهشان دیگر قد راست نکردند.

 تمدن اسلامی و نیرنگ غرب

یکی از نیرنگ‌های غرب این بود که در پوست ملل مسلمان رفت (و میان آنها در باب تمدن اسلامی تفرقه ایجاد کرد) چون نمی‌شد این تمدن گذشته را انکار کرد در پوست عرب‌ها رفت و گفت تمدن عرب. حتی گوستاو لویون وقتی کتاب می‌نویسد می‌گوید تمدن عرب گو این که مترجم فارسی‌اش گفته تمدن اسلام و عربی ولی او می‌گوید تمدن عرب برای این که عرب بگوید تمدن مال من بود. ولی وقتی که به ایران می‌آمدند نقیض و ضد آن را به ایران تلقین می‌کردند که این تمدنی که در گذشته بوده تمدن ایرانی بوده بوعلی سینا وابسته به تمدن ایرانی است و از بقایای تمدن 2500 ساله پیش‌تر است! در جشن 2500 ساله چقدر کوشش می‌کردند روی مسئله استمرار فرهنگی تکیه کنند که ما در 2500 سال پیش یک فرهنگ را آغاز کردیم و آن فرهنگ با روح خاصی که داشته است ادامه داشته تا به زمان مارسیده است. بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، حافظ، مولوی و خواجه نصیرالدین طوسی، زاده آن فرهنگ‌اند. همان روح است که تا زمان ما استمرار پیدا کرده در صورتی که این یک دروغ محض است. تمدنی که در دوره اسلام شروع شده با یک روح مخصوص شروع شد. این تمدن مثل هر تمدن دیگری از تمدن‌های دیگر جهان استفاده کرد اما به صورت تغذیه نه به صورت التقاط مثل هر جاندار جوانی که پیدا می‌شود واز محیط خودش تغذیه می‌کند ولی معنی تغذیه این است که او را هضم می‌برد و به شکل خودش در می‌آورد و روح خودش را به او می‌دهد. اما کاری کردند که ملت ما از تاریخ خودش بی‌خبر و به آن بی‌اعتقاد و بی‌اعتماد باشد. جزوه کوچکی اخیراً نوشتم به نام کتابسوزی ایران و مصر. من در موضوع کتابسوزی ایران و مصر سالهاست که مطالعه کرده‌ام. در سالهایی که در حسینیه ارشاد سخنرانی می‌کردم در میان همه سخنرانی‌هایی که چه من چه غیر من در حسینیه ارشاد کردیم هیچ وقت اتفاق نیفتاد که ما اعلان به روزنامه بدهیم و روزنامه‌ها حاضر به چاپ کردن آن نشوند و با این که سخنرانی بود جلو اعلان را بگیرند جز دو هفته‌ای که من درباره کتابسوزی ایران و مصر می‌خواستم سخنرانی کنم و بگویم داستان کتابسوزی مصر و داستان کتابسوزی ایران مجعول است. دیدم نه اطلاعات چاپ کرده نه کیهان هفته بعدش هم نه اطلاعات چاپ کرد نه کیهان رفتیم سراغشان گفتند از بالا دستور دادند این اعلام را نباید چاپ کنید. در آن زمان من صلاح ندیدم مطالب کتابسوزی را در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران قرار دهم چون می‌دانستم اگر این مطالب باشد اجازه نشر نمی‌دهند. یادداشت‌هایش را کنار گذاشتم یکی دو ماه پیش هم در چاپ هشتم آن کتاب گنجاندم و هم به طور مستقل آن را چاپ کردم. سالهاست که در میان ما تبلیغ می‌کنند. یک تبلیغ دروغ که اسلام نه تنها تمدنی را پایه‌گذاری نکرد تمدن‌های گذشته را هم نابود کرد، تمدن مصر و تمدن ایران را از بین برد. اینها کارهای حساب شده است می‌خواهند ملت مسلمان به تاریخ اسلامی خودش بدبین شود.

 تفرقه مایه فنای اقوام

یکی از عواملی که مایه فنای اقوم است تفرق و تشتت است؛ دسته دسته شدن، فرقه فرقه شدن، دو قبیله شدن، هر دسته‌ای یک فکری، عقیده‌ای، مسلکی داشتن؛ هر دسته‌ای در گوشه‌ای یک کشور تشکیل دادن، اسلام دین وحدت و اتفاق است و روی وحدت و اتحاد و در نقطه مقابلش بر روی پرهیز از تفرق و تشتت خیلی تکیه می‌کند.

 برنامه‌های استعمار برای تفرقه

در حال حاضر استعمار دو کار اساسی کرده است برای این که احساس وحدت زنده نشود، یکی تجزیه و قطعه قطعه کردن فرهنگ و تمدن اسلامی از راه تقویت ناسیونالیسم و نژادپرستی و قومیت‌ها، آن چنان که می‌بینیم سخن از فرهنگ عرب و ایران و ترک و هند و غیره است و حال آن که در طول هزار و سیصد سال وجود داشته یک فرهنگ بیشتر نیست و آن فرهنگ اسلامی است. دیگر استخوان لای زخم‌هایی است که اغلب در مرز کشورهای اسلامی گذاشته‌اند از قبیل شط‌العرب و جزیره تبت و پشتونستان و غیره. سومی هم وجود دارد و آن استخدام عامل برای تألیف و نشر کتب در ایجاداختلاف مثل الخطوط العریضه و کتاب سید روضاتی

 سوءتفاهم، عامل تفرقه

مسلمین با نهایت تأسف تفرق مذهبی پیدا کرده‌اند. معنی تفرق مذهبی این است که هر دسته‌ای می‌گویند حقیقت همان است که در نزد ماست.

ولی یک مطلب هست و آن اینکه اسلام وحدت مسلمین را خواسته است. اکنون باید ببینیم که این وحدت مستلزم این است که همه مسلمین از یک مذهب پیروی کنند و فرقه فرقه شدن آنها مانع وحدت آنهاست، یا آن چیزی که مانع وحدت است بیشتر سوءتفاهماتی است که با یکدیگر دارند؟ به عقیده ما دومی است، برای این که معبود همه یکی است، قبله همه یکی است، ماه رمضان و روزه همه یکی است، کتاب آسمانی همه یکی است، همه یک جور نماز می‌خوانیم، یک رکات می‌دهیم، اختلافات در فروع است و عمده این است که دارای یک فرهنگ و تاریخ و تمدن‌اند. اما وقتی که این یکی او را مشرک بخواند و دیگری آن را انجس من الکلاب الممطوره بداند، شیعه سنی را ناصبی بداند و سنی شیعه را مجوسی، بدیهی است که وحدتی حاصل نمی‌شود

 تعصب بیجا، مایه قطع ریشه اسلام

از نظر من افرادی از شیعه امثال مؤلف احادیث عایشه با امثال مؤلف ضحی‌الاسلام و مؤلف الوشیعۀ و مؤلف الصراع بین الاسلام و الوثنیۀ نوعی همکاری دارند. اگر کسی بگوید اینها که در دو جهت مخالف همیشه حرکت می‌کنند چگونه همکاری می‌کنند، عرض می‌کنم لازمه همکاری این نیست که همکاران در جهت واحد حرکت کنند بلکه باید هدف واحد را صورت دهند ولو آن که در دو جهت مخالف حرکت کنند.

گاهی همکاران که هدف واحد را صورت می‌دهند در جهت واحد حرکت می‌کنند مانند همکاری نخ‌های به هم تابیده و همکاری دسته چوب در مثل معروف آن پادشاه و پسران، گاهی در دو جهت مخالف حرکت می‌کنند مانند همکاری دو تیغه قیچی که یک محور که در وسط هر دو قرار گرفته آنها را در وضعی قرار داده که اگر یکی به طرف بالا حرکت کند دیگری به طرف پایین حرکت می‌کند و اگر یکی به طرف راست برود دیگری به طرف چپ می‌رود و بالعکس، اما نتیجه این حرکات مختلف قطع کردن و بریدن یک شیء بالخصوص است.

دو دسته فوق‌الذکر از مؤلفین، حالت همان دو تیغه را دارند و آن چیزی که در میان قطع می‌شود و ریشه‌اش زده می‌شود اسلام است. آن یکی کافی را از اعتبار می‌اندازد و این یکی بخاری را، آن یکی امام صادق را از ارزش می‌انداز و این یکی شافعی و ابوحنیفه را. آن که در این میان بریده می‌شود و از اعتبار می‌افتد اسلام و قرآن است.

البته آن محوری که این دو تیغه را با این ترتیب به یکدیگر مربوط کرده است در ماورای کشورهای اسلامی باید جستجو شود

 

سوءتفاهم، عامل تفرق

یکی از ابتلائات مسلمین این است که گذشته از این که از لحاظ پاره‌ای معتقدات تفرق و تشتت پیدا کرده‌اند و مذهب‌ها و فرقه‌ها در میان آنها پیداد شده است دچار سوءتفاهمات زیادی نسبت به یکدیگر می‌باشند، یعنی گذشته از پاره‌ای اختلافات عقیده‌ای دچار توهمات بیجای بسیاری درباره یکدیگر می‌باشند. در گذشته و حاضر آتش افروزانی بوده و هستند که کوشش‌شان بر این بوده و هست که بر بدبینی‌های مسلمین نسبت به یکدیگر بیفزایند. تهدید که از ناحیه سوءتفاهمات بیجا و خوب درک نکردن یکدیگر متوجه مسلمین است بیش از آن است که ازناحیه خود اختلافات مذهبی متوجه آنهاست. مسلمانان از نظر اختلافات مذهبی طوری نیستند که نتوانند وحدت داشته باشند، نتوانند با یکدیگر برادر و مصداق «انّما المؤمنون اخوۀ» بوده باشند، زیرا خدایی که همه پرستش می‌کنند یکی است، همه می‌گویند لا اله الّا الله، همه به رسالت محمد(ص) ایمان دارند و نبوت را به او پایان یافته می‌دانند و دین او را خاتم ادیان می‌شناسند، همه قرآن را کتاب مقدس آسمانی خود می‌دانند و آن را تلاوت می‌کنند و قانون اساسی همه مسلمین می‌شناسند، همه به سوی یک قبله نماز می‌خوانند و یک بانگ به نام اذان بر می‌آورند.

همه در یک ماه معین از سال که ماه رمضان است روزه می‌گیرند، همه روز فطر و اضحی را عید خود می‌شمارند، همه مراسم حج را مانند هم انجام می‌دهند و با هم در حرم خدا جمع می‌شوند و حتی خاندان نبوت را دوست می‌دارند و به آنها احترام می‌گذارند. اینها کافی است که دلهای آنها را به یکدیگر پیوند دهد و احساسات برادری و اخوت اسلامی را در آنها برانگیزد. ولی ...

ولی امان از سوءتفاهمات، امان از توهمات و تصورات غلطی که فرق مختلف درباره یکدیگر دارند و امان از عواملی که کاری جز تیره‌تر کردن روابط مسلمانان ندارند

 





نوع مطلب : درباره قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 03:59 ب.ظ
great submit, very informative. I'm wondering why the opposite specialists of this
sector don't understand this. You must proceed your writing.
I am confident, you've a huge readers' base already!
دوشنبه 30 مرداد 1396 11:08 ق.ظ
Hello would you mind sharing which blog platform you're
using? I'm looking to start my own blog soon but I'm having a
difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique.
P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!
دوشنبه 5 تیر 1396 09:33 ق.ظ
Hello, Neat post. There is a problem with your site in web explorer, would
test this? IE nonetheless is the market leader and a large portion of people will miss your excellent writing due to this problem.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 05:26 ب.ظ
Remarkable issues here. I'm very glad to look your article.
Thank you so much and I am taking a look forward to touch you.
Will you kindly drop me a mail?
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:12 ق.ظ
These are actually fantastic ideas in regarding blogging. You have touched some nice points
here. Any way keep up wrinting.
یکشنبه 13 شهریور 1390 04:33 ق.ظ
سلام شما لینک شدید

الله
من تا دو هفته پیش با همین قالبی که شما کار میکنید کار میکردم اما به شما پیشنهاد میکنم که از یک قالب مذهبی با ضمینه روشن استفاده کنید چون خواندن مطالب توی این قالب باعث میشه چشم اذیت بشه و کلا قالب سیاه حالت ناراحتی و کسالت رو به کاربر منتقل میکنه و باعث میشه که کاربر فقط یک بازدید از وب شما داشته باشه و کاربر دائمی نداشته باشید به این سایت بروید http://www.ashoora.ir/ و قالب مذهبی و ابزار مذهبی رایگان استفاده کنید اگر سوالی در مورد استفاده از قالبهاو ابزار داشتید .. پشتیبانی آنلاین منتظران مهدی بپرسید به دیگر دوستان هم توصیه کنید الله
. saسلام ممنون از پیشنهادتون حتما به سایتی که معرفی کردید سر می زنم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :